Keuze makelaar maakt verschil in veranderende woningmarkt

Keuze makelaar maakt verschil in veranderende woningmarkt

Geschreven door Hans Kok op 3 mei 2023

De gekte op de woningmarkt lijkt grotendeels voorbij. De huizenprijzen dalen en het aanbod van woningen stijgt weer. ‘Voor de huizenmarkt is het helemaal niet zo erg dat de prijzen wat dalen’, aldus Hans Kok van Ooms Makelaars. 'Er komt meer rust en ruimte. We kunnen weer makelen en des te belangrijker wordt het nu om de juiste makelaar te kiezen voor het verkopen van jouw woning.'

Toch zijn we nog ver verwijderd van een normale markt. Daarvoor is het aanbod, zowel in aantal als soorten woningen, nog zeker niet toereikend. De invloed van de gestegen hypotheekrente, de torenhoge energiekosten en inflatie halen wel de gekte uit de markt, maar er wordt nog steeds bijna één derde van de woningen boven de vraagprijs verkocht. ‘Het groeiende woningaanbod en de daling van de gemiddelde verkoopprijs maken de markt wat vriendelijker. Er is meer keuze, meer tijd en daardoor meer kans om te onderhandelen. In deze veranderende markt is een professionele ondersteuning bij verkoop of aankoop dan juist van belang.’

De afgelopen jaren nam men meer risico, doordat je vaak snel moest beslissen. Die mogelijkheid was er ook, omdat de financiering makkelijker was. De lage rente zorgde ervoor dat je meer kon lenen en daardoor konden mensen bijvoorbeeld makkelijker overbieden. De rente is de afgelopen tijd gestegen en dat zou voor kopers problemen kunnen veroorzaken. ‘Het is dan ook belangrijk om mensen te wijzen op hun financiën. Zo sturen wij mensen geregeld door naar onze financieel adviseurs, zodat men geen onnodige risico’s neemt. Ook wanneer mensen bijvoorbeeld zes maanden geleden financieel advies hebben ingewonnen, adviseren wij om dit advies te herzien. Er is veel veranderd in de afgelopen maanden, dat invloed heeft op de leencapaciteit.’

De juiste prijs
Zo krijgen verkopers over het algemeen minder kijkers over de vloer, die ook nog eens minder (over)bieden. De markt wordt wat gezonder, maar er is nog geen echte druk op de prijs. ‘Wel houden we rekening met de veranderende markt in onze prijsvoering. Zo adviseren we klanten in deze markt om voor een reële verkoopprijs te gaan. Juist door reëel in te zetten bereiken we een grotere groep kopers. Dat kan, in een tijd waarin er nog veel schaarste op de markt is, zelfs leiden tot een hogere uitkomst. Andersom geldt dat we nu ook lagere biedingen zeer serieus nemen. Ook wanneer dit onder de verkoopprijs ligt. Zeker wanneer het gaat om kluswoningen en woningen met een laag energielabel. We zien dat de populariteit van deze woningen erg is afgenomen.’

Marketing belangrijker dan ooit
Naast dat we als makelaars weer mogen ‘makelen’, is ook marketing belangrijker dan ooit. En eigenlijk een verlengstuk van het makelen. Er wordt veel negatief geschreven over de woningmarkt en dat schrikt kopers af. ‘Het is aan ons makelaars om een reëel beeld te scheppen en onze doelgroep bevindt zich nu eenmaal veelal online. Soms moet je een potentiële koper aan de hand meenemen en laten zien wat de mogelijkheden zijn. Dat kan bij een bezichtiging, maar het begint eigenlijk ervoor al. ‘Wij zeggen bij Ooms dan ook “onze 90.000 actieve social media volgers wachten op jouw woning.” Daar is niets van gelogen. We presenteren de woningen uitgebreid online en als mensen niet op zoek gaan naar ons, dan gaan wij op zoek naar hen. We hebben hier jaren in geïnvesteerd en in een tijd dat woningen langer te koop staan, zal dit nog meer van pas komen.’

Het echte makelen komt weer terug
Een veranderende woningmarkt is spannend en brengt vaak onzekerheid met zich mee. Des te belangrijker is het om een deskundige makelaar te kiezen. Makelen is meer dan alleen een deur openzetten. ‘Als je het hele verkooptraject goed wilt begeleiden, zul je op een breed gebied kennis moeten hebben: fiscaal, juridisch, verzekeringstechnisch, bouwkundig en communicatief. Van ons als NVM-makelaar wordt verwacht dat we aan de hoogste opleidingseisen van Nederland voldoen. Daarnaast kunnen we gebruikmaken van een schat aan data. Via Funda, maar ook onze eigen data. Dit zorgt voor veel marktinformatie en transactiedata waarmee we mensen gerichter kunnen helpen. Ook

hebben we veel aan ons collegiale netwerk, zowel regionaal met onze 10 vestigingen als landelijk via Dynamis. Makelen op onderbuikgevoel is niet toereikend. We maken het verschil met jarenlange kennis, kwaliteit en de onderbouwing. En dat gaat in deze markt van pas komen.’

Meer weten over dit onderwerp?

Terug naar overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over jouw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die je aan ze hebt verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van je gebruik van hun services.

Meer informatie